Starbucks has gone from Gwyneth Paltrow to Britney Spears

Så beskrev Sam kaffekedjans plötsliga nedgång. Sedan slutet av 2008 har varumärket tappat 69% av sin vinst, 900 butiker världen över har lagts ner och ca 7000 jobb har försvunnit. Jag hade ingen aning. Fortfarande lite småkär och naivt övertygad om att det kan vara jordens godaste kaffe förvånades jag över Sams liknelse.  Detta var en del av briefen till vårt stora projekt; Rebranding Starbucks. Historien bakom kedjans framgång är imponerande. Hela varumärket är byggt på word-of-mouth. Istället för att annonsera delades gratis kaffe ut till snygga människor. Snygga människor arbetade bakom disken och snygga människor fungerade som annonspelare för Starbucks. Alla ville vara snygga. När Sam jobbade på Vouge kallades hissen upp till hans våning för ”heaven” för att den var full av modeller och fashionfolk. Snygga människor, som alla hade en mugg Starbucks i handen. Briljant säger jag. Nu ska jag bara komma på en idé som knäcker den. Tillbaka till min research.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0